Każdy kierowca samochodu ciężarowego aż za dobrze wie, czym jest tachograf. W skrócie mówiąc, to urządzenie pomiarowe, które montuje się w trucku w celem obliczenia czasu pracy kierowcy. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, co należy zrobić, jeśli tachograf się zepsuje i przestanie dokonywać pomiarów. Dlatego dziś podpowiadamy – jak zachować się podczas jego awarii?
Usterki tachografów
Awarie tachografów zdarzają się dość często. Co ciekawe, dotykają zazwyczaj nowych urządzeń, wyprodukowanych po 2012 roku, które posiadają dużo zabezpieczeń.
Czy tachograf zawsze poinformuje Cię o usterce? W teorii – powinien to zrobić, wyświetlając odpowiedni komunikat. Zanim podejmiesz działania zmierzające ku jego naprawie, upewnij się, że informacje podawane przez tachograf są prawidłowe – choćby przeanalizuj wydruk swojego czasu jazdy.
Najczęstsze usterki
Z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej powtarzające się w tachografie błędu to:
- „wydłużony czas pracy/jazdy”, “naruszony odpoczynek” – kiedy tachograf analizując cykl Twojej pracy informuje Cię, że czas na przerwę lub odpoczynek, gdy taka konieczność rzeczywiście nie zachodzi,
- „błąd czujnika ruchu” czy „naruszenie spójności danych” – to poważna usterka, związana z zakłóceniami pracy czujnika ruchu, tzw. „ Impulsator „ . Jeśli Twój tachograf wyświetla taki komunikat, może nieprawidłowo rejestrować czas jazdy; dlatego wymaga jak najszybszej naprawy.
Jak zachować się w przypadku odkrycia awarii tachografu?
Gdy już sprawdzisz odczyt i upewnisz się, że tachograf nie działa, musisz zacząć ręcznie rejestrować czas jazdy, pracy i odpoczynku i potwierdzać każdą notkę swoim podpisem. Jeśli tego nie zrobisz, może dotknąć Cię surowa odpowiedzialność finansowa.
Kto może naprawić tachograf?
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 165/2014 z 4 lutego 2014 r., usterkę tachografu powinno naprawić przedsiębiorstwo transportowe – czyli nie właściciel lub losowy mechanik, a jedynie zatwierdzony warsztat.