Subpage

Portugalia to nie tylko piękna architektura, słoneczna pogoda i najsmaczniejsze owoce morza – to również częsta destynacja dla pojazdów ciężarowych. Czy podróż przez ten kraj może przysporzyć nam trudności?

Ogólne reguły prawa drogowego w Portugalii Cię nie zaskoczą – są podobne do tych obowiązujących w naszym kraju. Tak jak u nas:

  • obowiązuje zasada prawej ręki,
  • obowiązują europejskie systemu oznaczeń i przepisy o ruchu drogowym,
  • zabronione jest korzystanie z telefonu komórkowego w czasie prowadzenia pojazdu,
  • istnieje obowiązek zapinania czasów bezpieczeństwa,
  • światła mijania – inaczej, niż u nas – należy włączać w nocy oraz podczas dnia, gdy za oknem panują złe warunki pogodowe, lub gdy przejeżdżamy przez tunel.

Dokumenty niezbędne w Portugalii

Kierowca zawodowy podróżujący do Portugalii samochodem ciężarowym, musi posiadać kilka dokumentów. Są to:

  • dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (paszport) ważny co najmniej 3 miesiące od dnia planowanego wyjazdu z Portugalii,
  • prawo jazdy,
  • dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym,
  • ważne ubezpieczenie OC,
  • karta EKUZ.

W Portugalii przyda się również upoważnienie od firmy leasingowej, koniecznie napisane w języku angielskim.

Maksymalna dopuszczalna prędkość

Jak przedstawiają się ograniczenia prędkości dla pojazdów ciężarowych w Portugalii?

  • W terenie zabudowanym, możesz poruszać się z prędkością 50 km/h.
  • Poza terenem zabudowanym, możesz poruszać się z prędkością 80 km/h.
  • Na drodze ekspresowej, możesz poruszać się z prędkością 80 km/h.
  • Na autostradzie, możesz poruszać się z prędkością 90 km/h.

Co musi znaleźć się w pojeździe ciężarowym?

Zgodnie z portugalskim prawem, w samochodzie ciężarowym musi znaleźć się;

  • kamizelka odblaskowa,
  • trójkąt ostrzegawczy.

Do nieobowiązkowego, ale zalecanego wyposażenia samochodu ciężarowego możemy natomiast zaliczyć:

  • gaśnicę,
  • apteczkę.

Szukasz idealnej przestrzeni, w której będziesz składować swoje towary? Nie jest to najłatwiejsze zadanie. Staje się tym trudniejsze, im bardziej wymagający jest Twój załadunek. Jak wybrać magazyn idealny – na czym warto się skupić, a na co można przymknąć oko? Na to pytanie spróbujemy odpowiedzieć w dzisiejszym artykule.

Strzeżony całodobowo

Jeśli oddajesz swoje towary do przechowywania w magazynie, w szczególności jeśli jest on oddalony od Twojej firmy, na pewno wiąże się to u Ciebie ze stresem. Ponadto, wybierając magazyn warto zawsze poszukać miejsca, które poważnie podchodzi do kwestii bezpieczeństwa.

Dlatego szukając magazynu, zwróć uwagę przede wszystkim na to, czy na miejscu znajdują się kamery. Upewnij się, że działają i są rozmieszczone tak, że pokazują teren, na którym Twoje towary mają być składowane. Samo miejsce, w którym znajdują się magazyny powinno być porządnie ogrodzone.

Ponadto, wybierz magazyn, którego całodobowo strzeże ochrona znajdująca się na miejscu.

Lokalizacja

To często pierwszy element, na jaki zwracamy uwagę, szukając odpowiedniego magazynu. Nie powinniśmy jednak na nim poprzestawać. Choć odpowiednia lokalizacja jest bardzo ważna, czasem lepiej nadłożyć kilkadziesiąt kilometrów i mieć pewność, że towary będą należycie przechowywane i zabezpieczone.

Z drugiej strony, jeśli magazyn położony jest bezpośrednio przy Twojej trasie przejazdu, ale jest nieco droższy niż inny, znajdujący się dalej, może warto rozważyć jego wybór – dobra lokalizacja nie tylko pozwoli Ci zaoszczędzić, ale też przyspieszy przewożenie towarów dalej, co może być szczególnie ważne np.w przypadku towarów szybko psujących się.

Czas przyjmowania i odbioru towarów

Choć pozornie ten punkt nie wydaje się być aż tak ważny, nie da się przecenić elastyczności magazynu. Zdarzają się różne sytuacje – możesz być zmuszony odebrać towar nieco szybciej, na drodze może wydarzyć się wypadek skutkujący opóźnieniem. Dlatego warto skorzystać z usługi magazynu, który oferuje załadowywanie, rozładowywanie i przeładowywanie towarów w trybie 24/7. Warto także dopytać o średni czas załadunku naczepy – może on okazać się kluczowy w przypadku, gdy np. powstanie kolejka.

Wielkość i wyposażenie

Jedną z najbardziej oczywistych i najważniejszych rzeczy, jakie musisz sprawdzić zanim zdecydujesz się na wynajęcie przestrzeni magazynowej jest ocena jej rozmiaru oraz wyposażenia, niezbędnego aby zapewnić Twoim towarom odpowiednie warunki.

Rozmieszczanie swoich towarów w kilku różnych miejscach to strata czasu i pieniędzy – dlatego ważne jest, aby wybrać magazyn, który pomieści je wszystkie. Już na etapie rozmów przedyskutuj także opcje przechowywania towarów wymagających – np. ADR czy wymagających kontrolowanej temperatury. Jeśli masz możliwość, na własne oczy obejrzyj jakość wyposażenia magazynów.

Jeśli chcesz wykonywać zawód przewoźnika drogowego, musisz zdać państwowy egzamin na Certyfikat Kompetencji Zawodowych. Jak wygląda jego przebieg?

Zgłoszenie na egzamin

Certyfikat Kompetencji Zawodowych jest wydawany przez Instytut Transportu Samochodowego. Aby go otrzymać, należy zdać państwowy egzamin.

Pierwszym krokiem do zdania egzaminu jest zgłoszenie do Instytutu.

Zgłoszenie się do egzaminu na Certyfikat Kompetencji Zawodowych wymaga:

  • złożenia odpowiedniego wniosku ze wskazaniem zakresu transportu,
  • załączenia oświadczenia o świadomości zagrożenia wynikającego z sytuacji epidemicznej w kraju,
  • uiszczenia opłaty za podejście do egzaminu oraz wydanie dokumentu.

Przebieg testu

Test na Certyfikat Kompetencji Zawodowych składa się z 64 pytań. Każde z nich mam 4 odpowiedzi wielokrotnego wyboru.

Wśród 4 pytań, znajduje się po 8 z zakresu:

  • prawa socjalnego,
  • bezpieczeństwa drogowego,
  • prawa cywilnego,
  • prawa podatkowego,
  • dostępu do rynku,
  • prawa handlowego,
  • działalności gospodarczej i zarządzania finansami przedsiębiorstwa,
  • norm technicznych i technicznych aspektów prowadzenia działalności.

Każda w 100 procentach poprawna odpowiedź daje jeden punkt.

Przebieg zadań praktycznych

Po części testowej, uczestnik przystępuje do drugiej części egzaminu – zadań praktycznych. Za rozwiązanie dwóch, można otrzymać 64 punkty.

  • Pierwsze zadanie dotyczy obliczania wynagradzania pracowników lub sporządzania bilansu przedsiębiorstwa.
  • Drugie zadanie związane jest z kwestią czasu pracy kierowcy zawodowego.

Wyniki egzaminu

Egzamin uznaje się za zdany, gdy kandydat uzyska minimum 50% punktów z każdej części (min. 32 punkty za test oraz min. 32 punkty za zadania) oraz łącznie min. 60% wszystkich możliwych punktów. Jeśli egzamin nie zostanie zdany przy pierwszym podejściu, przysługuje podejście do egzaminu poprawkowego, który jest dodatkowo płatny.

Zgodnie z polskim prawem – samochód ciężarowy, podobnie jak każdy inny, musi posiadać pewne obowiązkowe wyposażenie. Jeżeli przewożone są towary ADR – wymaganych dokumentów i ekwipunku jest więcej.

Wyposażenie pojazdu podczas przewożenia towarów ADR określa Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w dziale 8.1 oraz Ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych. Co zgodnie z tymi aktami prawnymi musi znaleźć się w pojeździe?

Dokumenty

Kierowca przewożący towary ADR musi posiadać:

  • zaświadczeniem o przeszkoleniu ADR
  • instrukcje pisemne wskazujące bezpieczne reakcje w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia drogowego dla każdej osoby znajdującej się w pojeździe,
  • dokument przewozowy wskazujący wszystkie towary niebezpieczne, kolejność zapisywania elementów określają przepisy prawne. Spis może znajdować się w CMR,
  • Świadectwo dopuszczenia ADR dla cystern, jeśli prowadzisz pojazd tego typu,
  • Certyfikat Pakowania Kontenera, jeśli towary znajdują się w kontenerze,
  • inne dokumenty szczegółowo określone w Ustawie – np. kopia świadectwa zatwierdzenia danego typu materiału samoreaktywnego lub nadtlenka przez właściwą władzę do wykonywania operacji transportowych jeśli przewozisz niektóre materiały wybuchowe kl. 1, nadtlenki organiczne klasy 5.2 lub materiały samoreaktywne klasy 4.1.

Obowiązkowe wyposażenie

W pojeździe,który przewozi materiały ADR muszą znaleźć się:

  • dwa stojące znaki ostrzegawcze,
  • klin pod koła,
  • gaśnica o masie określonej przez ustawę jedna obowiązkowo w kabinie oraz dodatkowa w dowolnie usytuowanym miejscu,
  • rękawice, okulary i kamizelka odblaskowa oraz nieiskrząca latarka dla każdego członka załogi,
  • jeśli przewozisz materiały niebędące gazami – łopata, osłona otworów kanalizacyjnych i pojemnik do zbierania pozostałości,
  • jeśli przewozisz gaz trujący lub materiały trujące – maski ucieczkowe dla każdego członka załogi.

Praca kierowcy zawodowego ma wiele zalet. Spore zarobki, możliwość zwiedzenia kawałka świata czy podszkolenia się z języków obcych na pewno się do nich zaliczają.

Niestety, jedną z największych wad pracy kierowcy zawodowego jest fakt, że dużo czasu spędza w pozycji siedzącej, bez możliwości wstania i zrobienia sobie przerwy. A jak wiemy – długie siedzenie nie sprzyja zdrowiu. W połączeniu z brakiem aktywności fizycznej oraz niezdrową dietą, może powodować różne choroby.

Długie siedzenie może prowadzić do problemów z kręgosłupem, układem krążenia czy być jednym z powodów chorób takich, jak cukrzyca czy miażdżyca. Jednak większości tych schorzeń można przeciwdziałać – między innymim wprowadzając do swojej rutyny aktywność fizyczną. Dlatego dziś chcemy pokazać wszystkim kierowcom zawodowym, że w tej pracy – można być aktywnym!

Ćwiczenia na trasie

Choć na trasie raczej nie  mamy regularnego dostępu do siłowni nie oznacza to, że nie możemy wykonywać skutecznych ćwiczeń fizycznych. Możesz bez problemu połączyć je z pracą – sesja treningowa nie musi być długa. Wystarczy nawet kilkanaście minut codziennego treningu, aby nasz organizm był zdrowszy i abyśmy my – czuli się lepiej.

Jakie ćwiczenia możesz wykonywać?

  • Spacer po okolicy – pracując jako kierowca zawodowy, często odwiedzasz nowe miejsca. Dlatego będąc na postoju, wykorzystaj to – przejdź się na dziesięciominutowy spacer po okolicy, w której się zatrzymasz. Może uda Ci się odkryć jakieś ciekawe miejsce – polanę, jezioro czy opuszczoną chatę? Albo po prostu odetchnąć nieco świeższym powietrzem?
  • Bieganie – to jedna z naturalnych aktywności, które pozytywnie wpływają na układ krążenia. Gdy zatrzymasz się np. przy lesie, możesz wybrać się na krótką przebieżkę.
  • Skakanie na skakance – często niedocenianej, porzuconej w wieku dziecięcym to doskonały trening cardio. Możesz go wykonać nie ruszając się z miejsca – nawet na parkingu – a sama skakanka nie zajmuje dużo miejsca.
  • Siłownia dla truckerów – jeśli masz dostęp do takich miejsc – korzystaj z nich! W Europie pojawia się coraz więcej takich siłowni.
  • Ćwiczenia angażujące wiele grup mięśniowych – które możesz wykonywać np. na kawałku trawy czy na macie. Dobrze sprawdzą się choćby pajacyki czy burpees, które nie tylko przyspieszą Twoje tętno, ale i wzmocnią mięśnie.

Aktywność fizyczna nie tylko pozytywnie wpłynie na Twoje zdrowie, ale i na samopoczucie. Ćwiczenia potrafią obudzić lepiej, niż mocna kawa, a pobudzony umysł będzie bardziej skupiony na bezpiecznym prowadzeniu pojazdu.

Jeśli chcesz uzyskać uprawnienia do wykonywania zawodu kierowcy, na pewno zależy Ci na czasie. W końcu szybsze załatwienie formalności oznacza, że szybciej będziesz mógł podjąć pracę w wymarzonym zawodzie.

Kwalifikacja wstępna przyspieszona pozwala na uzyskanie uprawnień do wykonywania zawodu kierowcy zawodowego w dziedzinach: przewóz rzeczy lub osób w krótszym czasie. Jakie warunki trzeba spełnić, żeby ją otrzymać?

Kto może uzyskać kwalifikację zawodową przyspieszoną?

W kursie kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, udział może wziąć każdy, kto:

  • jest obywatelem Polski,
  • przebywa na terenie RP co najmniej 185 dni,
  • studiuje w RP co najmniej 6 miesięcy,
  • jest obywatelem innego państwa, ale zamierza wykonywać przewozy na rzecz podmiotu z siedzibą w RP,
  • nie posiada przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania zawodu kierowcy zawodowego,
  • posiada prawo jazdy dowolnej kategorii.

Jest to podstawowy warunek, który należy spełnić chcą ubiegać się o certyfikat.

Ponadto, w kursie może wziąć udział każda osoba, która:

  • jest kierowcą lub kandydatem na kierowcę zawodowego i którego prawo jazdy zostało lub zostanie wydane:
    • po 10.09.2009 r. dla kategorii C1, C, C1+E, C+E,
    • po 10.09.2008 r. dla kategorii D1, D, D1+E, D+E;

i nie uzyskała do tej pory świadectwa kwalifikacji zawodowej;

  • osoba, która zamierza rozpocząć pracę na stanowisku kierowcy zawodowego na samochodach ciężarowych dla kat. C, C+E po ukończeniu 21 roku życia;
  • osoba, która zamierza rozpocząć pracę na stanowisku kierowcy zawodowego na autobusach dla kategorii D, D+E po ukończeniu 23 roku życia.

Wyjątkiem są tu osoby, które nie ukończyły 21 lat – jeśli chodzi o przewóz rzeczy – lub 23 w przypadku przewozu osób. Tacy kierowcy muszą zdecydować się na kurs kwalifikacji wstępnej.

Ponadto, jeśli chcesz przystąpić do kursu kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, musisz wykonać badania:

  • lekarskie,
  • psychologiczne.

Egzamin państwowy – przebieg

Każdy, kto ukończy kurs kwalifikacji zawodowej przyspieszonej, może przystąpić do egzaminu. Obecnie odbywa się on w dwóch językach – polskim i rosyjskim.

Egzamin ma formę 30 zamkniętych pytań testowych jednokrotnego wyboru. 20 z nich dotyczy wiedzy ogólnej, a 10 – Specjalistycznej. Aby zdać, należy odpowiedzieć dobrze na 16 z nich, w tym na 5 z kategorii specjalistycznej.

Co daje ukończenie kursu kwalifikacji zawodowej przyspieszonej?

Każdy, kto spełni wszystkie wymagania, otrzymuje się Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej, które uprawnia do wpisu kodu 95 w prawo jazdy. Jego ważność wynosi 5 lat, po upływie których należy odbyć szkolenie okresowe.

Od kilku miesięcy, jednym z najważniejszych tematów poruszanych w branży transportowej był pakiet mobilności. Czym jest i jakie zmiany wprowadza?

Pakiet mobilności – czym jest?

Pod nazwą pakietu mobilności kryje się zbiór poprawek oraz rozszerzeń kluczowych dla transportu drogowego aktów prawnych, obowiązujących na terenie Unii Europejskiej. Niektóre przepisy weszły już w życie, na inne musimy jeszcze poczekać. Wszystkie poprawki możemy podzielić na trzy grupy:

  • zmiany w czasie pracy kierowców i jego rejestracji,
  • zmiany w dostępie do rynku przewoźnika drogowego,
  • zmiany dotyczące zasad delegowania kierowców.

Jakie zmiany w zakresie czasu pracy wprowadza pakiet mobilności?

Tygodniowy okres odpoczynku

Odpoczynek tygodniowy rozpoczyna się po 6 okresach 24 godzinnych i wynosi:
min. 45 godzin i wówczas mówimy o regularnym tygodniowym okresie odpoczynku lub
min. 24 godzin ale nie więcej niż 45 godzin – wtedy mowa o odpoczynku skróconym.

Nowe przepisy wprowadzają możliwość wykorzystania dwóch skróconych tygodniowych odpoczynków w dwóch kolejnych tygodniach w sytuacji, gdy kierowca wykonuje przewozy międzynarodowe – może odebrać oba skrócone odpoczynki poza granicami kraju macierzystego. Rekompensata za skrócone odpoczynki musi zostać odebrana przed kolejnym, regularnym tygodniowym odpoczynkiem. Ponadto, w ciągu kolejnych czterech tygodni, kierowca musi wykorzystać dwa regularne odpoczynki. Dodatkowo, zgodnie z nowymi przepisami, kierowca musi powrócić do miejsca zamieszkania lub centrum operacyjnego w każdym okresie czterech kolejnych tygodni w celu odbycia regularnego odpoczynku.

Przekroczenie czasu pracy

Pakiet mobilności dodaje konkretne wyłączenia, w wyniku których możliwe jest przekroczenie czasu pracy. Są to możliwość:

  • przekroczenia czasu prowadzenia pojazdu o 1 godzinę w celu dotarcia do bazy przedsiębiorstwa lub miejsca zamieszkania w celu wykorzystania tygodniowego odpoczynku,
  • przekroczenia czasu prowadzenia pojazdu o 2 godziny pod warunkiem wykorzystania wcześniej przerwy trwającej nieprzerwanie 30 minut w celu wykorzystania regularnego tygodniowego odpoczynku.

Praca w załodze kilkuosobowej

Pakiet mobilności uregulował również kwestię spędzania 45 minutowej przerwy w pojeździe. Kierowca niezaangażowany w prowadzenie pojazdu ani pomoc drugiemu członkowi załogi, może odebrać ją, odpoczywając podczas jazdy jako pasażer.

Warto wspomnieć, że poprawki w pakiecie mobilności podtrzymały zakaz odbioru odpoczynków trwających ponad 45 godzin w pojeździe. Obowiązkiem zapewnienia i pokrycia kosztów noclegów obarczono pracodawcę.

Omówione przepisy obowiązują od 20 sierpnia 2020 r. Na koniec 2024 roku ustalono maksymalny termin na wymianę tachografów na inteligentne II generacji.

Na terytorium Francji znajduje się nie tylko wiele zabytków, ale także ważnych szlaków tranzytowych. Jakie przepisy ruchu drogowego obowiązują kierowców samochodów ciężarowych, przejeżdżających przez to państwo?

Niezbędne dokumenty

Żeby móc swobodnie poruszać się po francuskich drogach, potrzebujesz:

  • dokumentu potwierdzającego tożsamość, którym jest dowód osobisty ważny co najmniej 3 miesiące lubpaszport ważny jeszcze co najmniej przez 6 miesięcy od planowanej daty wyjazdu z Francji,
  • prawa jazdy (Francuzi honorują polskie),
  • dowodu rejestracyjnego pojazdu z ważnym przeglądem technicznym,
  • OC pojazdu.

Możesz, ale nie musisz posiadać:

  • upoważnienie od firmy leasingowej w przypadku wyjazdu samochodem firmowym, napisane w języku francuskim,
  • ubezpieczenie od NNW,
  • dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne.

Przepisy prawne

We Francji obowiązują ruch prawostronny i zasada prawej ręki. Przez cały rok powinno się jeździć z włączonymi światłami mijania w nocy i przy złych warunkach atmosferycznych, choć zaleca się mieć je włączone przez całą dobę. Zapinanie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkowe.

Warto pamiętać, że podczas jazdy nie wolno używać zestawów słuchawkowych ani telefonu komórkowego.

Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila, przy czym u kierowców młodych, którzy nie mają jeszcze 3 lat doświadczenia – 0,2 promila.

Prędkość

Ograniczenia prędkości dla kierowców samochodów ciężarowych we Francji wyglądają następująco:

  • na terenie zabudowanym – do 50 km/h,
  • poza terenem zabudowanym – do 80 km/h,
  • na drogach ekspresowych – do 100 km/h,
  • na autostradach – do 110 km/h.

Dodatkowe wyposażenie

W samochodzie musisz posiadać:

  • kamizelki odblaskowe dla kierowcy i pasażerów,
  • trójkąt ostrzegawczy,
  • zabezpieczenie antywłamaniowe,
  • komplet zapasowych żarówek.

We Francji zaleca się, aby każdy kierowca posiadał także apteczkę, gaśnicę i alkomat – nie jest to jednak wyposażenie obowiązkowe.

Drogi płatne

We Francji płatny jest przejazd autostradami. Jego wysokość zależy od długości przejechanej trasy oraz kategorii pojazdu. Można ją uiszczać na bramkach lub automatycznie.

Płatny jest także przejazd niektórymi mostami, wiaduktami czy tunelami. Warto wiedzieć, że we Francji obowiązuje winieta Crit’Air

Przepisy drogowe obowiązujące we Francji nie są dla polskiego kierowcy zaskakujące. Poza koniecznością pamiętania o kilku niuansach, jeździ się tam podobnie, jak w naszej ojczyźnie.

W dzisiejszych czasach, żadna skutecznie działająca firma transportowa nie może obyć się bez nowoczesnych technologii. Możliwość szybkiej wymiany informacji, przesyłania danych czy też elektronicznej kontroli pracy – pomagają wykonywać zadania szybciej i skuteczniej. Jednym z najpowszechniej stosowanych nowoczesnych rozwiązań w transporcie jest telematyka. Czym tak naprawdę jest?

Telematyka transportu

Przez telematykę transportu rozumiemy zespół takich rozwiązań telekomunikacyjnych, informatycznych, informacyjnych oraz automatycznego sterowania, które są zintegrowane do potrzeb obsługiwanych systemów fizycznych oraz z nimi zintegrowane. Telematyka w transporcie pomaga wpływać na przebieg procesów mobilności tak, by zwiększać ich wydajność czy bezpieczeństwo.

Jakie narzędzia wykorzystuje się w telematyce transportu?

Skutecznie działający system telematyczny składa się z wielu narzędzi. Są to przede wszystkim:

  • systemy łączności radiowej,
  • internet,
  • telefony komórkowe,
  • bazy danych geograficznych, drogowych,
  • systemy nawigacji satelitarnej,
  • urządzenia monitorujące pogodę,
  • urządzenia monitorujące ruch drogowy,
  • radary,
  • kamery uliczne.

Telematyka transportu – korzyści

Telematyka transportu daje wymierne korzyści zarówno dużym, jak i małym przedsiębiorcom. Dzięki niej możemy np.:

  • natychmiastowo reagować na nieprzewidziane sytuacje na drodze,
  • nadzorować pojazd na całej trasie,
  • kontrolować czas pracy kierowców,
  • redukować eksploatację pojazdu,
  • odkryć, jak jeździć bardziej ekonomicznie i ograniczać zużycie paliwa,
  • wyeliminować problem pustych przelotów
  • podnieść elastyczność floty, skutecznie ją zarządzać.

Jedno jest pewne – telematyka w transporcie niesie za sobą tyle korzyści, że liczba pojazdów wyposażonych w nowoczesne rozwiązania będzie stale rosła. Szacuje się, że rynek tych usług ma globalnie osiągnąć wartość 52 mld euro w 2021 r. Masz szansę na to, by wyprzedzić konkurencję i wdrożyć je w swoje firmie już teraz.

Nowy rok jak zawsze powitaliśmy zmianami w prawie – w tym także transportowym. Wprowadzone regulacje dotyczą zarówno kierowców, jak i przedsiębiorców. Naszym zdaniem, trzy z nich dosięgną nas najbardziej dotkliwie. W tym poście nieco Ci je przybliżymy.

Zmiany dla kierowców i przedsiębiorców – rok 2020

Przekroczenie czasu pracy

Unia Europejska bliżej przygląda się problematyce czasu pracy kierowców zawodowych. W tym roku skupiła się na tym, żeby wyeliminować praktykę przekraczania dziennych i tygodniowych norm pracy.

W związku z tym, wprowadzone zostały dwa nowe mandaty:
za przekroczenie 48-godzinnego tygodniowego czasu pracy o mniej niż dwie godziny – w wysokości 50 zł,
za przekroczenie tygodniowego przedłużonego czasu pracy o mniej niż godzinę – w wysokości 50 zł.

Opłata paliwowa – wzrost stawki

Większość przedsiębiorców boleśnie odczuje także podniesienie stawki opłaty paliwowej. Choć nie są one duże, na pewno ceny paliw na stacjach wzrosną.

Opłata paliwowa wzrosła:

  • za 1000 litrów benzyny – z 133,21 zł do 138,49 zł,
    za 1000 litrów oleju napędowego, biokomponentów oraz mieszanek – z 297,61 zł do 306,34 zł,
    za 1000 litrów gazu – z 164,61 zł do 170,55 zł.

Kary za cofanie licznika

Jak widać, celem przepisów prawnych w 2020 roku jest głównie zadbanie o higienę pracy kierowcy zawodowego oraz walka z nieuczciwymi przedsiębiorcami.

W tym roku, za tzw. cofanie licznika, wprowadzono karę grzywny oraz pozbawienia wolności nawet do 5 lat. Co ważne, odpowiedzialność dotknie nie tylko kierowcę, ale także osobę zlecającą cofnięcie licznika.