Subpage

Każdy kierowca samochodu ciężarowego aż za dobrze wie, czym jest tachograf. W skrócie mówiąc, to urządzenie pomiarowe, które montuje się w trucku w celem obliczenia czasu pracy kierowcy. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, co należy zrobić, jeśli tachograf się zepsuje i przestanie dokonywać pomiarów. Dlatego dziś podpowiadamy – jak zachować się podczas jego awarii?

Usterki tachografów

Awarie tachografów zdarzają się dość często. Co ciekawe, dotykają zazwyczaj nowych urządzeń, wyprodukowanych po 2012 roku, które posiadają dużo zabezpieczeń.

Czy tachograf zawsze poinformuje Cię o usterce? W teorii – powinien to zrobić, wyświetlając odpowiedni komunikat. Zanim podejmiesz działania zmierzające ku jego naprawie, upewnij się, że informacje podawane przez tachograf są prawidłowe – choćby przeanalizuj wydruk swojego czasu jazdy.

Najczęstsze usterki

Z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej powtarzające się w tachografie błędu to:

  • „wydłużony czas pracy/jazdy”, “naruszony odpoczynek” – kiedy tachograf analizując cykl Twojej pracy informuje Cię, że czas na przerwę lub odpoczynek, gdy taka konieczność rzeczywiście nie zachodzi,
  • „błąd czujnika ruchu” czy „naruszenie spójności danych” – to poważna usterka, związana z zakłóceniami pracy czujnika ruchu, tzw. „ Impulsator „ . Jeśli Twój tachograf wyświetla taki komunikat, może nieprawidłowo rejestrować czas jazdy; dlatego wymaga jak najszybszej naprawy.

Jak zachować się w przypadku odkrycia awarii tachografu?

Gdy już sprawdzisz odczyt i upewnisz się, że tachograf nie działa, musisz zacząć ręcznie rejestrować czas jazdy, pracy i odpoczynku i potwierdzać każdą notkę swoim podpisem. Jeśli tego nie zrobisz, może dotknąć Cię surowa odpowiedzialność finansowa.

Kto może naprawić tachograf?

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 165/2014 z 4 lutego 2014 r., usterkę tachografu powinno naprawić przedsiębiorstwo transportowe – czyli nie właściciel lub losowy mechanik, a jedynie zatwierdzony warsztat.

Choć pozornie brzmi jak pusty slogan – jest niezbędna do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Nieprzestrzegając zasad obowiązujących na drodze – możesz łatwo ją utracić. Czym jest dobra reputacja przewoźnika?

Dobra reputacja przewoźnika

To coś, co jest niezbędne do wykonywania zawodu przewoźnika. Posiada ją każda osoba piastująca to stanowisko, jeżeli jest niekarana za określone przestępstwa umyślne z dziedziny prawa:

  • o ruchu drogowym,
  • upadłościowego,
  • handlowego,
  • płac i warunków zatrudnienia.

Osoba posiadająca dobrą reputację nie może więc m. in. być karana za przestępstwa związane z handlem narkotykami albo inne poważne, bardzo poważne lub najpoważniejsze naruszenia przepisów w dziedzinie transportu drogowego.

Dlaczego posiadanie dobrej reputacji jest tak ważne?

Posiadanie dobrej reputacji jest niezbędne zarówno podczas biegania się o zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika, jak i w trakcie jego wykonywania.

Czy możesz stracić dobrą reputację?

Jeśli jesteś odpowiedzialnym przewoźnikiem, który w swojej pracy kieruje się przede wszystkim rozwagą i dbaniem o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego oraz jeśli przestrzegasz przepisów prawnych – nie. Jeśli jednak popełnisz któreś z poniżej wymienionych przestępstw, utracisz dobrą reputację.

Zaliczają się do nich przestępstwa takie, jak:

  • spowodowanie niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu komunikacyjnym,
  • prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwym,
  • przewożenie narkotyków, środków odurzających,
  • niezatrzymanie się do kontroli.

Przewoźnik może również utracić dobrą reputację w wyniku naruszenia przepisów UE w zakresie:

  • czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców, czasu pracy oraz instalacji i używania urządzeń kontrolnych,
  • transportu zwierząt,
  • bezpieczeństwa w drogowym przewozie towarów niebezpiecznych,
  • maksymalnej masy i wymiarów pojazdów użytkowych w ruchu międzynarodowym,
  • kwalifikacji wstępnej i ustawicznego kształcenia kierowców,
  • instalacji i używania ograniczników prędkości w niektórych rodzajach pojazdów,
  • praw jazdy,
  • badań technicznych w celu dopuszczenia pojazdów użytkowych do ruchu,
  • dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy lub osób,
  • dostępu do zawodu.

Wskazaniem do przeprowadzenia kontroli działalności przewoźnika pod względem jego dobrej reputacji są 3 poważne lub jedno bardzo poważne naruszenie w ciągu roku.

Jak odzyskać dobrą reputację?

Utrata dobrej reputacji nie jest nieodwołalna ani bezterminowa. Możesz ją odzyskać poprzez:

  • zatarcie skazania za przestępstwa określone w art. 5 ust. 2a;
  • zatarcie skazania za wykroczenia stanowiące naruszenia określone w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 lub załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/403;
  • upływ roku od dnia nałożenia grzywny w formie mandatu karnego za wykroczenia stanowiące naruszenia określone w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 lub załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/403;
  • uznanie za niebyłe nałożonych sankcji administracyjnych za naruszenia określone w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 lub załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/403.

Lubimy spontaniczne działania! W tym roku, w ostatniej chwili zdecydowaliśmy się zabrać pojazd na ogólnopolską imprezę Master Truck Show. Do ostatniego dnia nie byliśmy pewni, czy zdążymy – ale udało się. Przeczytajcie relację z wydarzenia naszymi oczami.

Master Truck Show

To coroczna impreza dla wszystkich, którzy uważają, że samochody ciężarowe są nie tylko użyteczne i funkcjonalne, ale także – a może przede wszystkim – piękne. Jest to zlot tuningowanych ciężarówek, który uświetniają różnego typu atrakcje dla osób wystawiających oraz podziwiających pojazdy.

Wystawiane samochody ciężarowe rywalizują ze sobą w różnych kategoriach. Najważniejsze wyróżnienia to najpiękniejszy pojazd, najpiękniejszy pojazd zdaniem publiczności i najpiękniejszy Oldtimer.

Master Truck Show – edycja 2019

W tym roku odbyła się już 15. edycja Master Truck Show. Impreza, jak co roku, odbyła się w Nowej Wsi koło Opola. Wystawę uświetniły m. in. wyścigi wraków, pokazy motocyklowe oraz prezentacja zabytkowych pojazdów. Wszyscy mieliśmy okazję bawić się na koncertach  Electric Cowboys, Gang Marcela czy Blueberryhill Band. 

Samochodów ciężarowych wystawionych na tegorocznej edycji było bardzo dużo. Można było znaleźć wśród nich profesjonalnie tuningowane maszyny, jak i amatorskie prace. Swoje pojazdy w Nowej Wsi prezentowali nie tylko Polacy, ale także Niemcy, Holendrzy czy Belgowie. Było co podziwiać!

Truck Centrum na Master Truck Show

W tym roku, na Master Truck Show wystawiliśmy aż dwa pojazdy. Pierwszym z nich był znany już Wam dobrze ciągnik siodłowy Renault Premium. Drugi to natomiast nowy nabytek, który debiutował z nami na tegorocznej imprezie – pojazd serwisowy Renault Master 3. Nasze pojazdy spotkały się z ogólnym uznaniem i zainteresowaniem. Były zalążkiem wielu inspirujących rozmów, jakie odbyliśmy na Master Truck Show z innymi fanami trucków. 

Z imprezy wróciliśmy z głowami pełnymi nowych pomysłów. Już planujemy, jakie pojazdy zabierzemy ze sobą za rok!

Jedziesz w długą trasę. Na początku jesteś zmotywowany – zabierasz jedzenie z domu, a w trasie kupujesz w miarę zdrowe przekąski. Problem zaczyna się, gdy zmęczenie bierze górę nad zdrowym rozsądkiem. Zaczynasz stołować się głównie w przydrożnych barach, a na przystanku kupujesz pączki i słodkie batoniki.
Znasz to?

Niestety, większość zawodowych kierowców samochodów ciężarowych ma problemy ze zdrowym odżywianiem. Jedzenie w pośpiechu, nie zwracanie uwagi na właściwości odżywcze spożywanych produktów a do tego spędzanie większości dnia w pozycji siedzącej prowadzą do wielu chorób całego organizmu, takich jak cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze czy choroba wieńcowa. Jaką dietę stosować, by się przed nimi uchronić?

Regularne posiłki

Rozplanowanie posiłków na cały dzień to podstawa zdrowego odżywiania. Najlepiej jeść co 4-5 godzin (eliminuje to ryzyko podjadania) i nie później, niż 3 godziny przed snem. Odżywiając się zgodnie z takim planem dasz swojemu organizmowi stały dostęp do źródła energii – nie będzie musiał magazynować tkanki tłuszczowej “na lepsze czasy”.Regularne jedzenie pomaga ustabilizować poziom glukozy we krwi oraz odciąża narządy wewnętrzne żołądek, jelita i wątrobę.
Bardzo ważne jest także pamiętanie o jedzeniu śniadania. Kawa czy napój energetyczny może pomagają się obudzić, ale na pewno nie mogą być substytutem zbilansowanego posiłku. Śniadanie powinno zapewniać ok. 25% dziennego zapotrzebowania na energię.

Nie przejadaj się

Jako kierowca zawodowy, większość doby spędzasz w pozycji siedzącej. Twoje zapotrzebowanie energetyczne nie jest tak duże, jak pracownika fizycznego. Skorzystaj z jednego z darmowych kalkulatorów kalorii dostępnych w internecie i mniej-więcej trzymaj się otrzymanych wyliczeń. Jeśli w żołądku czujesz delikatne ssanie w żołądku – pij więcej wody. Organizm musi przyzwyczaić się do nowej podaży kalorycznej.

Butla gazowa – używać czy nie?

Na wielu parkingach dla samochodów ciężarowych w Europie znajdują się ogólnodostępne kuchnie dla kierowców. Bez problemu przygotujesz w nich szybki obiad, czy zapas jedzenia do pudełek na cały dzień. Korzystanie z butli gazowej w kabinie nie jest do końca bezpiecznym rozwiązaniem. Jeśli zdecydujesz się z niego skorzystać – rób to z głową i przestrzegaj zaleceń producenta.

Zdrowe odżywianie to coś, o co zdecydowanie warto zadbać w trasie. Praca kierowcy jest obciążająca dla organizmu – wiąże się ze stresem, przebywaniem w pozycji siedzącej w jednym miejscu oraz często spaniem na nie najwygodniejszych łóżkach. Daj swojemu ciału paliwo, by mogło prowadzić Cię przez codzienne trasy!

Każdego roku, pomagamy jednej z naszych zaprzyjaźnionych ekip przygotować pojazd do startu w Rallye Berslau. Udział w tej imprezie to nie tylko duże wyzwanie, ale także wspaniała zabawa. Czym dokładnie jest rajd i jak nasza ekipa spisała się w tym roku?

Rallye Berslau – co to za impreza?

Rallye Berslau to w tej chwili legendarny już rajd dla wszystkich amatorów ekstremalnych wyścigów. To najstarsza i największa tego typu impreza w całej Europie. W tym roku, rajd obchodził już swoje 25. urodziny! Na czym dokładnie polega wyścig?

Co roku, zawodnicy zmagają się ze sobą w dwóch kategoriach – Extreme dla rajdowców lubiących ogromne wyzwania oraz Cross Country. W każdej z nich, mogą liczyć na dostosowane do poziomu terenowe niespodzianki.  Całe zmagania trwają pięć dni i kończą się wyłonieniem najlepszych ekip w każdej z dwóch podstawowych kategorii, uroczystą kolacją i wspólnym świętowaniem.

Tegoroczne zmagania

W tym roku w Rallye Berslau wystartowało aż 189 zawodników, pochodzących z różnych krajów europejskich. Trasa rajdu wynosiła blisko 1400 km (w tym 913 km oesów) i znajdowała się na terenie dwóch poligonów – Czarne i Drawsko Pomorskie. Była niezwykle wymagająca i skomplikowana, wymagała od uczestników wykazania się umiejętnościami nawigacyjnymi.

Jak poszło naszej ekipie?

Ekipa wspierana przez Truck Centrum, mimo ogromnych problemów technicznych, zakończyła zmagania na 7. miejscu w swojej kategorii – Truck Big Extreme.  

Do czwartego dnia zmagań, zespół osiągał bardzo dobre wyniki w klasyfikacji generalnej. Wtedy to znajdował się na 2 miejscu, jedynie nieznacznie ustępując prowadzącemu zespołowi. Jednak w przedostatnim dniu na odcinku nocnym, skład Get It Dirty zaliczył uszkodzenie chłodnicy przez niefortunnie wbity konar. Drzewo spowodowało wyciek płynu chłodniczego, przez co nasza ekipa ostatniego dnia jechała bez sprawnego układu chłodzenia. Doprowadziło to do przegrzania silnika.

Zespół samodzielnie nie byłby w stanie dotrzeć do mety, jednak dzięki uprzejmości innego uczestnika rajdu, udało im się dotrzeć do mety i znaleźć w klasyfikacji generalnej. Uszkodzenie da się naprawić – jednak na pewno przed następnym rajdem czeka nas sporo pracy!

Rallye Berslau to nie tylko legendarna impreza dla wszystkich fanów ekstremalnych wyścigów. To także doskonały sposób na poznanie podobnych do siebie ludzi i podzielenie się swoją pasją z innymi. Ogrom życzliwości, z jakim można spotkać się podczas pokonywania przeszkód, zachęca do powrotu na trasę za rok!

Choć koła są przede wszystkim niezbędnym elementem konstrukcyjnym Twojego samochodu, ich zadbany wygląd pozytywnie wpływa na to, jak prezentuje się Twój pojazd.
Dbanie o auto to nie tylko regularne przeglądy techniczne, serwisowanie czy ekonomiczna jazda. Równie ważna jest odpowiednia pielęgnacja karoserii oraz elementów ze stali i chromu. Kompleksowe podejście do dbania o Twoje cztery koła zagwarantuje, że będą Ci służyć przez wiele lat. Dziś podpowiadamy, jak czyścić felgi.

Jak czyścić felgi?

Felgi to jedna z najbrudniejszych części samochodu. Osiada na nich kurz, błoto, sól oraz trudne do usunięcia drobiny klocków hamulcowych.
Aby zlikwidować tego rodzaju zabrudzenia, nie wystarczy użyć wody z mydłem. Przywrócenie felgom blasku wymaga skorzystania z profesjonalnych kosmetyków do pielęgnacji samochodu.
Aby dokładnie oczyścić Twoje felgi, rozpocznij od użycia szczotki do felg i opon. Przy jej pomocy usuniesz powierzchowny kurz i brud z elementów Twojego pojazdu. Dzięki spiralnemu kształtowi, bez problemu dotrzesz do nawet trudno dostępnych miejsc. Specjalistyczna szczotka wykonana jest z włosia, które jest bezpieczne dla Twoich felg i opon – nie musisz obawiać się zarysowań czy uszkodzeń.

Felgi warto czyścić specjalistycznym płynem, przeznaczonym do usuwania zanieczyszczeń z tego elementu. Pozwolą one usunąć nawet najbardziej uporczywe zabrudzenia. Większość takich kosmetyków wyposażona jest w atomizer, dzięki czemu są niezwykle łatwe w użyciu. Jednym psiknięciem dostaje się nawet w trudno dostępne zakamarki.
Jak używać środków do czyszczenia felg? Zazwyczaj należy równomiernie spryskać ich powierzchnię, odczekać 30 sekund i dokładnie spłukać produkt silnym strumieniem wody. Nie jest wskazane odczekiwanie do wyschnięcia środka ze względu na jego właściwości żrące. Preparat usunie zabrudzenia i utworzy na feldze warstwę ochronną, dzięki której kolejne czyszczenie będzie łatwiejsze.

Czy warto stosować pastę polerską?

Pasta polerska nadaje aluminiowym i stalowym elementom lustrzany blask. Użyj jej, jeśli chcesz uzyskać efekt felg “świeżo z salonu”. Ten środek posiada mikro-ścierne cząsteczki, które polerują powierzchnię, nie pozostawiając na niej rys. Pozostawiają ją czystą i błyszczącą.

Pamiętaj, aby przed myciem felg poczekać, aż koło się schłodzi!

To, kiedy należy wymieniać filtry w samochodzie zależy od bardzo wielu czynników. Na co zwrócić uwagę, decydując o częstotliwości wymiany filtrów?

Od czego zależy częstotliwość wymiany filtrów?

Za czynniki, które mają największy wpływ na termin wymiany filtrów uznajemy:

  • zalecenia producenta,
  • styl jazdy, rocznie pokonywaną odległość,
  • przeznaczenie samochodu,
  • miejsce zamieszkania.

Jak często wymieniać poszczególne filtry?

Filtr paliwa

Dzisiejsze silniki są bardzo czułe na zanieczyszczenia w paliwie. Główną rolą filtra paliwa jest oczyszczanie wszelkich zabrudzeń z paliwa.

Wymiana: zgodnie z zaleceniami producenta – co 20 – 100 tysięcy kilometrów. W przypadku aut ciężarowych eksploatowanych na trasach krajowych bądź międzynarodowych jest to od 60 do nawet 120 tysięcy kilometrów. Jeśli Twój samochód pokonuje rocznie niewielkie odległości, ok. 10 tysięcy kilometrów rocznie, wymiana powinna odbywać się raz na rok.

Ochrona: tankowanie na sprawdzonej stacji paliw.

Filtr oleju

To filtr, który ma za zadanie wyłapywanie nieczystości takich, jak pozostałości po niespalonym paliwie, produkty utleniania czy pył z powietrza.

Wymiana: wymień filtr oleju za każdym razem, gdy zmieniasz olej, czyli co ok. 20 – 100 tysięcy kilometrów W przypadku aut ciężarowych eksploatowanych na trasach krajowych bądź międzynarodowych jest to od 60 do nawet 120 tysięcy kilometrów, lub raz w roku.

Filtr powietrza

To filtr, który oczyszcza powietrze dostające się do silnika samochodu. Zabezpiecza przed dostawaniem się kurzu czy pyłu do układu dolotowego i silnika.

Wymiana: zazwyczaj producenci zalecają wymianę filtra co 20 – 120 tysięcy kilometrów, tu bardzo ważne są warunki użytkowania, w przypadku np. aut budowlanych filtry powietrza wymienia się bardzo często, częściej niż olej w silniku i filtr oleju, jest to spowodowane dużym zapyleniem środowiska w którym te auta pracują. Należy kupić nowy wcześniej, jeśli używany posiada odbarwienia, osadził się na nim nalot, pył czy inne nieczystości.

Filtr kabinowy

Chroni przed osadzaniem się nieczystości na klimatyzacji oraz zanieczyszczeniami z powietrza na zewnątrz – kurzem, smogiem, pyłkami, drobinkami gumy czy piaskiem.

Wymiana: raz do roku lub dwa razy do roku – jeśli często stoisz w korkach i jeździsz miejscami, w których jest duży ruch. Wymień filtr zawsze, jeśli czujesz nieprzyjemny zapach z kratek nawiewu lub szyby mocno parują. Jeśli poruszasz się po mieście, zainwestuj w filtr z węglem aktywnym.

Jak widzisz, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jak często należy wymieniać filtry w samochodzie. Decydując, kieruj się wytycznymi producenta, zaleceniami Twojego mechanika oraz – przede wszystkim – zdrowym rozsądkiem.

Słowacja jest bardzo ważnym państwem tranzytowym dla kierowców dostarczających towary na południe Europy. Jakie przepisy ruchu drogowego obowiązują w tym państwie? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule!

Niezbędne dokumenty

Aby swobodnie móc poruszać się po Słowacji, potrzebujesz:

– dokumentu potwierdzającego Twoją tożsamość – dowodu ważnego jeszcze 6 miesięcy, lub paszportu ważnego jeszcze 3 miesiące,

– prawa jazdy,

– ubezpieczenia OC,

– dowodu rejestracyjnego.

Warto mieć zieloną kartę, która ułatwia dochodzenie ewentualnego odszkodowania.

Przepisy prawne

Na Słowacji ruch jest prawostronny i obowiązuje zasada prawej ręki. Przez cały rok należy jeździć tam z włączonymi światłami mijania. Zimowe opony są obowiązkowe, jeśli na jezdni znajduje się zwarta warstwa śniegu.

Zawartość alkoholu we krwi kierowcy nie może przekraczać 0,00 promila.

Wszyscy pasażerowie oraz kierowca samochodu muszą mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. Zakazane jest używanie telefonu komórkowego przez osobę kierującą w trakcie jazdy.

Prędkość

Dozwolona maksymalna prędkość dla samochodów ciężarowych kształtuje się następująco:

– na terenie zabudowanym – 50 km/h,

– poza terenem zabudowanym – 90 km/h,

– na autostradzie – 90 km/h.

Dodatkowe wyposażenie

Jako cudzoziemiec, w samochodzie musisz posiadać:

– apteczkę, wyposażoną zgodnie z normami unijnymi,

– przenośny trójkąt ostrzegawczy,

– kamizelkę odblaskową w zasięgu ręki kierowcy,

– 1 klin do zabezpieczenia pojazdu o DMC powyżej 3,5 t i naczepy lub przyczepy o DMC powyżej 750 kg przed samoczynnym przesuwaniem się pojazdu,

– od 15 listopada do 31 marca – łańcuchy śniegowe, jeśli Twój pojazd waży więcej, niż 12 ton,

– gaśnicę,

– zapasowe żarówki,

– koło zapasowe z dyskiem i oponą oraz zestaw, pozwalający na demontaż kół w pojeździe.

Drogi płatne

Sieć dróg płatnych na Słowacji jest dość obszerna i obejmuje wybrane autostrady, drogi ekspresowe i drogi I klasy. Przed wjazdem na taką drogę umieszczony jest odpowiedni znak. Kierowcy samochodów ciężarowych objęci są elektronicznym systemem e-myto.

Przepisy ruchu drogowego na Słowacji są podobne do tych, obowiązujących w Polsce. Warto jednak pamiętać, że mandaty, szczególnie za przekroczenie prędkości lub prowadzenie pojazdu po spożyciu alkoholu, potrafią być bardzo wysokie.

Jakość dróg w Europie wciąż pozostawia wiele do życzenia. Nierzadko zdarzają się sytuacje, w których na trasie dochodzi do uszkodzenia opony. Na szczęście w wielu przypadkach może zostać ona naprawiona, a konieczność zakupu – odłożona w czasie. Na czym polega wulkanizacja opon?

Wulkanizacja opon

Wulkanizacja to proces, w wyniku którego otrzymywana jest guma, wykorzystywana między innymi do produkcji opon.

Głównym składnikiem opon samochodowych jest kauczuk. By wykorzystywać go do produkcji ogumienia, niezbędna jest obróbka termiczna, zwiększająca jego elastyczność – czyli wulkanizacja cieplna. Opracował ją Charles Goodyear w 1839 roku.

Początkowo, wulkanizacja polegała na podgrzewaniu kauczuku z siarką; dziś do jej przeprowadzania wykorzystuje się głównie różne odmiany polimerów oraz innych związków, które powodują tworzenie się mostków sulfidowych między cząsteczkami. W takim procesie, powstaje wykorzystywana do tworzenia opon elastyczna i odporna na uszkodzenia guma.

Proces wulkanizacji jest wykorzystywany nie tylko do produkcji opon, ale także do ich naprawy. W serwisach wulkanizacyjnych możesz spotkać się z dwoma metodami naprawy ogumienia:

– tradycyjną “na ciepło”, która umożliwia naprawę nawet bocznych uszkodzeń opon. Jej przeprowadzenie wymaga jednak dużej wiedzy i doświadczenia, by m. in. stworzyć poprawny lejek uszkodzenia, obliczyć grubość opony czy też dobrać mieszankę o określonych parametrach twardości po wulkanizacji,

– nowoczesną tzw. chemiczną wulkanizacją “na zimno”. Ta metoda pozwala na naprawę niewielkich, punktowych uszkodzeń, takich jak przebicie opony gwoździem.

Przed wulkanizacją

Zanim serwis rozpocznie naprawę uszkodzonej opony, niezbędne jest przeprowadzenie dokładnych oględzin. Ich głównym zadaniem jest ocena stanu zniszczeń, która pomoże podjąć decyzję, czy wulkanizacja może zostać przeprowadzona. Przeprowadzenie oględzin wymaga nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale także odpowiednich narzędzi.

Niestety, niektóre uszkodzenia nie nadają się do naprawienia. W takiej sytuacji konieczny jest zakup nowej opony.

Pamiętaj o przeglądach!

Jesteś właścicielem firmy transportowej? Pamiętaj o regularnych przeglądach ogumienia Twoich samochodów! Guma z upływem czasu zmienia swoje właściwości – intensywnie użytkowana, będzie tracić przyczepność. W oponach, przy łączeniu gumy z felgą, mogą także pojawiać się nieszczelności, których istnienie skutkuje odpływem powietrza z opony. Zadbaj o bezpieczeństwo swoich pracowników, oddając swoją flotę na cykliczne przeglądy ogumienia.